Według najnowszych zaleceń logopedów dziecko, które ukończyło drugi rok życia, powinno znać około 300 różnych słów. Czy brak znajomości i powtarzania słów u dwulatka powinno martwić rodziców?
„Moja córeczka ma 2 latka i 4 miesiące. Nie mówi wiecej niż pojedyncze słowa. Kiedy chce, abym poszła z nią np. do kuchni, ciągnie za ręke, ale 'chodź’ powie dopiero, kiedy jej przypomnę, że należy powiedzieć. Jestem z nią zawsze sama w domu aż do wieczora, a na spacerach rzadko spotykamy inne dzieci. Nie wiem, czy mam się już martwić, czy wystarczy z nią więcej rozmawiać? Nie śpię po nocach przez to. Proszę o pomoc” – to wpis z forum WP abcZdrowie.
Opóźnienie rozwoju mowy u dziecka jest częstym i bardzo martwiącym rodziców problemem. Czy wymawianie jedynie kilku słów przez dwuletnie dziecko powinno niepokoić?
1. Po czym poznać zaburzenia mowy?
Specjaliści dowodzą, że 7 proc. dzieci doświadcza specyficznych zaburzeń rozwoju mowy. Problem ten objawia się opóźnieniem, któremu nie towarzyszą jednak problemy ze słyszeniem i zrozumieniem tego, co się do nich mówi, ani zaburzenia neurologiczne. Podczas gdy połowa takich dzieci nadrobi zaległości z czasem, pozostałe maluchy w widoczny sposób będą odstawać od rówieśników i u wielu z nich w późniejszym czasie stwierdzi się dysleksję. Niestety, obu grup maluchów nie można w żaden sposób odróżnić, dlatego ważne jest, aby szybko zauważyć problem i udać się do specjalisty.
Należy także pamiętać, aby nie wpadać w panikę, gdy okaże się, że rówieśnicy dziecka wymawiają znacznie więcej słów niż ono. Rozwój mowy przebiega indywidualnie i zależny jest od wielu czynników, w szczególności od osobowości dziecka, środowiska w jakim przebywa i charakteru jego kontaktów z otoczeniem.
2. Jak przebiega rozwój mowy dziecka?
Dziecko ćwiczy aparat mowy już od momentu urodzenia, poprzez płacz. Z czasem zaczyna „gruchać”, a potem, po ok. 6 miesiącu, gaworzyć. Podczas gdy maluch zaczyna rozumieć proste komunikaty rodzica już w drugim półroczu życia, pierwsze słowa wymawia ok. 12. miesiąca. Przeważnie nie przypominają one mowy dorosłych – są to wyrazy jednosylabowe, opierające się na naśladowaniu dźwięków (miau, hau, am).
3. Co powinien umieć dwulatek?
Dwuletnie dziecko powinno wymawiać samogłoski z pominięciem nosowych „ą” i „ę”, a także większość spółgłosek – b, d, f, g, k, l, m, n, p, t, w, ć, ń, ś, ż. Około końca drugiego lub początku trzeciego roku życia pojawiają się spółgłoski: ś ź ć dź.
Dwulatek często tworzy własne słowa lub urywa końcówki. Najczęściej ma tendencję do używania słowa „nie”. Maluch potrafi już łączyć pojedyncze słowa w proste zdania. Zadaje dużo pytań i pragnie poznać nazwy wszystkiego, co go otacza. Pod koniec drugiego roku życia zna od kilkudziesięciu do kilkuset słów. Według najnowszych zaleceń logopedów, dwulatek powinien znać około 300 – 400 słów, włączając do tej liczby jego własne określenia różnych rzeczy.
Mimo tego wskazania, wciąż istnieje mylne przekonanie, niestety przede wszystkim wśród lekarzy pierwszego kontaktu, że „dziecko może zacząć mówić w wieku trzech albo czterech lat” oraz że „chłopcy, zwykle mówią później”.
Aby pomóc dziecku w rozwoju mowy, nie należy naciskać na malucha, ani nakazywać mu powtarzania słów. Nerwowa atmosfera nie wpłynie korzystnie na rozmowność dziecka. Lepszym pomysłem jest wprowadzenie do rozmowy poprawnej formy słowa w sposób naturalny.
Jeśli tak jak w opisywanym przypadku, dziecko dwuletnie nie mówi prawie nic – należy jak najszybciej spotkać się z logopedą, który po przeprowadzeniu wywiadu i zbadaniu dziecka zaleci prawdopodobnie odpowiednią terapię.
2 komentarze