Niedobór witaminy B6

Niedobór witaminy B6

Witamina B6, inaczej pirydoksyna, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Jej niedobory u dzieci i młodzieży mogą prowadzić nie tylko do większej podatności na infekcje, ale również objawiać się zmęczeniem, złym samopoczuciem, apatią.

Witamina B6 jest szczególnie ważna dla dzieci i młodzieży na etapie intensywnego wzrostu. Wspomaga odporność immunologiczną organizmu i uczestniczy w tworzeniu przeciwciał. Wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Jest niezbędna do produkcji hemoglobiny (czerwony barwnik krwi), a także wspomaga czynności mózgu. To oczywiście tylko kilka wybranych funkcji witaminy B6, gdyż w praktyce odpowiada ona za szereg istotnych procesów w organizmie. Do jej samoistnych niedoborów dochodzi stosunkowo rzadko, jednakże w przypadku dzieci długotrwałe deficyty mogą mieć poważne konsekwencje.

Objawy niedoboru witaminy B6

Niedobór witaminy B6 może dawać wiele objawów, chociaż nie wszystkie są jednoznaczne. Bardzo ważne jest, aby rodzice, monitorując stan zdrowia dziecka, zwracali uwagę nie tylko na objawy somatyczne, ale i ogólne zmiany nastroju.

Do najważniejszych objawów niedoboru witaminy B6 u dzieci zaliczamy m.in.:

  • większa podatność na infekcje, wynikająca ze spadku odporności,
  • nadmierna drażliwość i płaczliwość,
  • nadmierne zmęczenie, osłabienie i senność,
  • u nastolatków nasilenie zmian trądzikowych, a także pogarszający się stan włosów i skóry,
  • zmiany zapalne skóry i błon śluzowych,
  • obrzęk i pękanie ust (głównie w kącikach),
  • podrażnienie języka i błon śluzowych jamy ustnej.

Skutki niedoboru witaminy B6

  • Niedobór witaminy B6 może prowadzić do zaburzeń procesów syntezy białek i hemoglobiny, co w konsekwencji prowadzi do osłabienia układu odpornościowego.
  • Witamina B6 bierze udział w tworzeniu neuroprzekaźników, takich jak serotonina i kwas gamma-aminomasłowy. Kiedy dochodzi do deficytów, może pojawić się uczucie zmęczenia, apatia, problemy ze snem lub nadmierna senność, osłabienie, a nawet skłonności do depresji. Prowadzi to również do większej podatności organizmu na infekcje wirusowe.
  • Niedobory witaminy B6 są też czynnikiem prowadzącym do niedokrwistości.
  • Długotrwały niedobór witaminy B6 u dzieci ma bardzo niekorzystny wpływ na budowę kości. Może również powodować napady padaczkowe i wpływać na opóźnienie umysłowe.

Jak przeciwdziałać niedoborom witaminy B6?

Witaminę B6 należy dostarczać wraz z pożywieniem. Znajduje się ona w bardzo wielu produktach, które powinny być spożywane regularnie przez dzieci. Doskonałym źródłem są warzywa, zwłaszcza brokuły i ziemniaki. Najlepiej sięgać po świeże warzywa i owoce, gdyż mrożenie może prowadzić do znacznego obniżenia zawartości tej witaminy. Znaleźć ją można również w pełnoziarnistych produktach zbożowych, kiełkach pszenicy, soi, bananach, drożdżach, rybach, nabiale i jajach.

W przypadku dzieci, u których może występować niedobór witamin, a także w okresie spadku odporności może być wskazane spożywanie preparatów wielowitaminowych zawierających witaminę B6.

Więcej o witaminie B6 przeczytasz na sanostol.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *