Książka placu zabaw obowiązkiem każdego administratora

Place zabaw to miejsca, które nie tylko powinny gwarantować dzieciom aktywną oraz kreatywną zabawę, lecz też bezpieczeństwo. Aby móc kontrolować stan placów zabaw obowiązkiem każdego administratora lub właściciela miejsca zabawy jest prowadzenie tzw. książki placu zabaw. Czym jest ta księga? Jakie informacje są w niej zawarte? Przeczytaj ten artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Czym jest książka placu zabaw?

Książka placu zabaw jest zestawem niezbędnych dokumentów oraz opisów, która nie tylko zawiera niezbędne wręcz informacje odnośnie danego placu zabaw, ale przede wszystkim pełni rolę systemu zarządzania placem. Znajdują się tam najistotniejsze wiadomości na temat kwestii bezpieczeństwa oraz nadzoru i prac, jakie zostały przeprowadzone w danym placu zabaw.

Jeszcze kilka lat temu jedynym sposobem prowadzenia księgi było gromadzenie wszystkich dokumentów oraz przechowywanie ich w formie papierowej, najczęściej w segregatorach. Dzięki Krajowemu Rejestrowi Placów Zabaw (w skrócie KRPZ) czynność została usprawniona. KRPZ stworzył specjalny, wielofunkcyjny serwis, który pozwala nie tylko założyć księgę w wersji elektronicznej, ale też zarządzać nią oraz przeglądami, jakim poddawany jest plac zabaw. Jest to na pewno o wiele bardziej komfortowe rozwiązanie od tradycyjnego sposobu zbierania całej dokumentacji do segregatorów.

Wszelkie informacje na temat działania serwisu oraz jego modułów można znaleźć na oficjalnej stronie KRPZ: https://krpz.pl

Kto jest odpowiedzialny za prowadzenie książki?

Osobą, która jest odpowiedzialna za założenie i prowadzenie książki placu zabaw jest zarządca lub właściciel danego placu zabaw. Najprostszym sposobem założenia księgi jest zebranie całej dokumentacji po ukończeniu budowy. W takim przypadku zgromadzenie niezbędnych papierów jest stosunkowo łatwe. Część potrzebnych dokumentów dostarcza producent placu zabaw lub firma, która była odpowiedzialna za budowę, a w razie braku którekolwiek z papierów bez problemu można zwrócić się do właściwej osoby o pomoc.

Trudniejsze zadanie mają administratorzy funkcjonujących już placów zabaw. W takich przypadkach zgromadzenie wszystkich potrzebnych dokumentów i załączników wymaga od zarządcy wielu starań, jednak nie jest to niewykonalne zadanie.

Jakie dokumenty powinny znaleźć się w księdze?

W kompletnej księdze placu zabaw znajduje się następująca dokumentacja:

  • wykaz urządzeń zabawowych wraz z ich całą specyfikacją (typem urządzenia, danymi konstrukcyjnymi czy nazwą producenta i rokiem produkcji)
  • plan kontroli – zawarte są w nim informacje na temat przeprowadzanych przeglądów i częstotliwości ich wykonywania (powtarzalność kontroli najczęściej też określa jej typ np.: coroczna kontrola lub kontrola funkcjonalna, która wykonywana jest co 1-3 miesiące)
  • raporty i rejestry z przeprowadzonych przeglądów oraz harmonogram napraw
  • rejestry usterek i wypadków
  • wzór formularza powypadkowego
  • projekt placu zabaw
  • certyfikaty
  • instrukcja użytkowania i konserwacji
  • instrukcje montażowe
  • karty techniczne
  • atesty

Gdzie znaleźć wzory dokumentów?

Wzory wyżej wymienionych dokumentów można znaleźć Internecie. Ponadto osoby, które decydują się na skorzystanie z elektronicznego serwisu stworzonego przez Krajowy Rejestr Placów Zabaw będą mogły skorzystać z przygotowanych już formularzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *