Dlaczego warto wprowadzić szparagi do diety dziecka?

Najzdrowsze warzywa to te, które są świeże. W przypadku niektórych z nich sezon jest krótki, dlatego też trzeba się śpieszyć. Sprawdź, dlaczego warto wprowadzić szparagi do diety dziecka i pod jaką postacią wolno je podawać.

Oficjalne zalecenia sugerują wprowadzenie szparagów w 8 miesiącu życia dziecka. Warto to zrobić, bo byliny te to prawdziwa bomba witaminowo-minerałowa: są cennym źródłem witaminy A, K, C, kwasu foliowego, magnezu, fosforu, soli potasowych, sodu, wapnia, asparaginy, wykazują również działanie przeciwnowotworowe z powodu zawartości takich substancji jak sulforafan, izotiocyjaniany, indole, inuliny – prebiotyk, który sprzyja rozwojowi korzystnych bakterii w jelitach. Poza tym są lekkostrawne i zazwyczaj dobrze tolerowane…

Jakie szparagi dla dziecka?

Najlepsze dla dziecka będą z pewnością szparagi zielone, których nie trzeba obierać, a które są najdelikatniejsze. Bardziej łykowate są białe, wymagają obierania: jednak też są cenne i dobrze je podać, jeśli mamy taką możliwość.

Jak przygotować szparagi?

Odcinamy dolną łykowatą część pędu. Następnie usuwamy skórkę ostrym nożem poniżej główki (białe szparagi trzeba obrać, zielonych nie – wystarczy odciąć końcówki). Myjemy pod bieżącą wodą. Osuszamy. Gotujemy w całości: w szerokim garnku lub stojąco w wysokim (łebki powinny wystawać nad poziom wody). Najpierw wodę doprowadzamy do wrzenia, potem wkładamy pędy. Do gotującej wody możemy dodać trochę masła. Gotujemy najlepiej pod przykryciem na dość dużym ogniu (zielone gotujemy około 3-4 minuty, białe – około 10 minut). Najkorzystniej gotować na parze. Przed podaniem dobrze odsączamy. Szparagi są gotowe, jeśli po wbiciu widelca są miękkie. Uwaga, żeby nie rozgotowywać!

Jak sprawdzić, czy szparagi są świeże?

Żeby sprawdzić świeżość szparagów, można rzecz jasna ułamać końcówkę (łamią się łatwo, z trzaskiem, po przełamaniu z wnętrza tryska sok), co jednak najprawdopodobniej nie spodoba się sprzedawcy. Innym sposobem jest ocena główek – powinny być jasne i połyskujące. Można również potrzeć pędy o siebie. Jeśli wydają piskliwy, cienki dźwięk, świadczy to o ich świeżości. Białe szparagi powinny być średniej grubości. Trzeba je obierać ze skórki, dlatego dobrze, by coś z nich po tym zabiegu zostało. Jeśli kupujemy zielone szparagi, możemy wybrać również cienkie.

Krem ze szparagów – przepis dla niemowląt

Dla najmłodszych dzieci warto przygotować krem ze szparagów. Usuwamy zdrewniałe końce, dokładnie myjemy pędy i gotujemy w niewielkiej ilości wody. Najpierw gotujemy łodygi. Gdy będą miękkie, dorzucamy główki. Zupę przecieramy lub miksujemy, możemy doprawić koperkiem, dodać pół żółtka, a dla dzieci nieobciążonych alergią całość zmiksować z jogurtem naturalnym.

Szparagi zapiekane dla dzieci powyżej roku

Szparagi myjemy, usuwamy zdrewniałe części, wkładamy do naczynia żaroodpornego, skrapiamy oliwą z oliwek, dodajemy świeżo wyciśnięty czosnek, posypujemy startym parmezanem i wkładamy na około 15 minut do piekarnika nagrzanego do temperatury 180 stopni.

Zupa ze szparagów dla półtoracznego dziecka

Przygotuj: pęczek białych szparagów, dwie łyżki masła, dwie cebule, pół szklanki śmietany 18%, biały pieprz, łyżka posiekanego koperku, cztery łyżki groszku ptysiowego.

Szparagi myjemy, obieramy, kroimy na kawałki, główki odkładamy. Zalewamy wodą, gotujemy ok. 15 minut. Wkładamy główki i gotujemy jeszcze 5 minut. Cebule obieramy, siekamy i smażymy na maśle.

Wyjmujemy ugotowane główki, dokładamy cebulę, wlewamy śmietanę, miksujemy. Przyprawiamy pieprzem, wkładamy główki, posypujemy koperkiem.

Podajemy z groszkiem ptysiowym.

Dodatek lub danie główne – dla małych dzieci

Szparagi najprościej podać po ugotowaniu i polaniu masłem oraz bułką tartą. Można również je serwować oprószone usmażonym jajkiem, czy bardziej wykwitnie: z łososiem i sosem cytrynowym. Doskonale smakują z młodymi ziemniakami.

Publikacja zaczerpnięta z: sosrodzice.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *