Czy powinno się biegać w ciąży?

Czy można biegać w ciąży? A może to przejaw brawury? I do którego miesiąca bezpiecznie można usprawiać sport? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, przeczytaj nasz artykuł.

Bieganie w ciąży – czy to brawura?

Bieganie w ciąży to temat, który wzbudza duże kontrowersje. W przypadku wielu osób skojarzenia nie są zbyt pozytywne – uprawianie tego sportu to przejaw brawury i lekkomyślności ze strony przyszłych mam. Dlatego wiele kobiet wraz z informacją, że jest w ciąży, rezygnuje ze swojej ulubionej aktywności fizycznej. Czy jest to oby na pewno konieczne?

Na wstępie dobra wiadomość dla zapalonych biegaczek – w ciąży nie musimy całkowicie rezygnować z biegania. Jednak powinnyśmy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Jedno jest pewne – przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu biegania należy skonsultować się z lekarzem nadzorującym przebieg naszej ciąży. Jeśli nie rozpozna on żadnych przeciwwskazań, możemy bez obaw uprawiać ten rodzaj aktywności fizycznej.

Warto zaznaczyć, że w niektórych przypadkach, ginekolodzy nie wyrażają zgody na sport przyszłych mam. Zdarza się to rzadko, ale jest to jasny znak, że na pewien okres musimy zrezygnować z biegania. Byłoby to niebezpieczne dla naszego dziecka. To kwestia bardzo indywidualna – każda ciąża przebiega inaczej i każdy organizm reaguje inaczej na tego typu aktywność fizyczną.

Bieganie w ciąży jest dozwolone, ale to zależy także od stopnia jej zaawansowania. Zazwyczaj uprawianie tego typu aktywności kończy się pod koniec drugiego trymestru. I mimo że często słyszy się o zawodowych biegaczkach, które biegają nawet w ostatnich miesiącach ciąży, amatorki nie powinny decydować się na tego typu kroki.

Czy można biegać w ciąży? Zalety aktywności fizycznej

Bieganie w ciąży nie dość, że nie jest zakazane, to także niesie za sobą wiele pozytywnych skutków. Jakich efektów mogą spodziewać się przyszłe mamy?

W okresie gdy jemy znacznie więcej niż zazwyczaj to doskonały sposób na zatrzymanie nadmiernego przyrostu masy ciała.
Regularny sport wpływa na poprawę formy psychicznej.
Ponadto to gwarancja lepszego snu.
Dzięki temu możemy wyeliminowanie mdłości.
To także doskonały sposób na dotlenienie mamy i dziecka.
Musimy pamiętać także o tym, że ciąża na pewno nie jest czasem, w którym rozpoczynamy naszą przygodę z bieganiem. Nawet w sytuacji, gdy ginekolog nie znalazł żadnych przeciwwskazań! Bieganie jest sportem dla tych przyszłych mam, które już przez jakiś czas robiły to przed ciążą. Jeśli nie należysz do tej grupy postaw na inny rodzaj aktywności fizycznej. Mogą to być na przykład długie spacery.

Bieganie w ciąży – podstawowe wskazówki

Bieganie w trakcie ciąży nie jest zakazane. W wielu przypadkach ma ono wręcz pozytywny wpływ na jej przebieg. Nie możemy jednak zapominać o podstawowych zasadach związanych z uprawianiem tego sportu. Przypominamy, że:

konieczna jest konsultacja w tej sprawie z lekarzem nadzorującym przebieg twojej ciąży. Dzięki temu dowiesz się, czy nie ma żadnych przeciwwskazań, które mogłyby narażać zdrowie dziecka;
nie możesz biegać zbyt intensywnie. Zapomnij o tym, że będziesz pozwalać sobie na wyczyny biegowe takie jak przed ciążą;
musisz pamiętać o odpowiednim odżywianiu. Sport zabiera kalorie, których potrzebuje twoje dziecko;
powinnaś zakończyć przygodę z bieganiem pod koniec II semestru ciąży;
każdy niepokojący objaw musisz konsultować ze specjalistą. Być może jest to sygnał, że bieganie należy już zakończyć.

Publikacja zaczerpnięta z: www.edziecko.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *