Czy jedzenie ma wpływ na to, jak dziecko słyszy?

zmniejszenie hałasu w mieszkaniu

Statystyki pokazują, że aż co piąte dziecko w naszym kraju ma niedosłuch. W wielu przypadkach jest to skutek niedoleczonych infekcji, nieleczonych alergii albo przebywania w hałasie. Jednak czy to, co dziecko je, może mieć wpływ na jego słuch?

 jakie tabletki na odchudzanie

Dieta a słuch: jest związek

Słuch i dieta są ze sobą ściśle powiązane, choć to nieoczywisty związek. Właściwości pewnych pokarmów, jak dowiedziono, mogą przyczyniać się do występowania lub nasilania już istniejących szumów usznych.
Z kolei pewne produkty mogą przyczyniać się do poprawy słyszenia – mówi dr Adam Pabiś, neurolog i audiolog, specjalista leczenia szumów usznych.

Nie tylko słuchawki, które zatykają ucho, niszczą słuch. Po 15 minutach przerwy w szkole dziecko ma niedosłuch nawet przez 50 minut. Wykazały to badania naukowców z Politechniki Gdańskiej.

Tego nie podawaj dziecku

Do pogorszenia słuchu i występowania szumów usznych mogą przyczyniać się następujące produkty:

 jakie tabletki na odchudzanie
  • Sól i solone produkty. Nadmiar soli przyczynia się do obkurczenia naczyń krwionośnych i wzrostu ciśnienia, a to z kolei bezpośrednio może spowodować pojawienie się szumów usznych lub ich nasilenie.
  • Cukier. Metabolizm węglowodanów odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu słuchu. – Mózg i cały układ nerwowy są zależne od regularnych dostaw glukozy dostarczanych przez układ krwionośny – przypomina dr Pabiś. Duża ilość spożywanego cukru powoduje, że poziom glukozy we krwi gwałtownie rośnie, ale potem szybko spada. Ma to również przełożenie na słuch.
  • Złe tłuszcze. Tłuszcze nasycone, szczególnie tłuszcze trans, mają negatywny wpływ na słuch. Podnoszą poziom trójglicerydów we krwi, co może prowadzić do miażdżycy. – Do ucha środkowego dopływa mniej krwi, a prawidłowy przepływ krwi jest tam niezbędny, by stale wypłukiwać toksyny i utrzymywać komórki słuchowe w dobrym zdrowiu dodaje dr Pabiś.

Dieta na dobry słuch

Dobremu słyszeniu sprzyjają produkty uznawane także za zdrowe dla serca i prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Podawaj dziecku jak najwięcej produktów nisko przetworzonych, najlepiej pochodzenia roślinnego (kasze gruboziarniste, płatki owsiane, razowe pieczywo, warzywa i owoce, ryby morskie, orzechy, siemię lniane, chude mięso, jogurty, kefiry bogate w dobre bakterie.

 

 

Publikacja zaczerpnięta z: mamotoja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *